dinsdag 28 juni 2011


Oeff, wat was het zweten zondag!! Afgelopen zondag een stuk met de Marathongroep meegetraind.
Zaterdag met Rik al een stukje gelopen, hij op de fiets, ik lopend (achter hem aan). Af en toe stapte hij af om steentjes te zoeken en in het water te gooien, of om een bloemetje te bestuderen. Maar soms ging hij ook gewoon op een steen zitten en om op mij te wachten. Een hele nieuwe ervaring voor mij (ook voor Rik) en wel heel gezellig. Af en toe wat aanpraak en wat vertellen is heel plezierig onderweg. We hebben een rondje over de nieuwe brug in Zuiderburen gemaakt, over het aquaduct en als je vervolgens rechts aanhoudt, kom je uiteindelijk uit bij Gasterij De Wâlwei. Vanaf daar overgestoken en de Drachtsterweg gevolgd, bij de C1000 Zuiderburen weer in. Precies goed te fietsen voor Rik en te belopen voor mij, als 3e training die week. Kwam op een mooie 6,7km uit.
Zondag zoals gezegd met de Marathongroep meegelopen. En het was al warm, heerlijk... Onder weg naar de sporthal hoorde ik op de radio een grappig liedje, het was Suid Afrikaans en het kwam op het volgende neer: Goedemorgen mijn Zonschijn, goedemorgen mijn vriend... Nou dat was het zeker, mijn vriend, ik hou wel van warm weer. Maar ik had het nog niet verwacht, ik dacht dat het nog wat koeler zou zijn. De bedoeling was dat ik rond de 90 minuten zou lopen, ongeveer een kilometer of 15-16. Dan zou ik bij Tineke en Erik in de auto stappen. Maar bij de eerste stop was ik er wel klaar mee. Ik vond het warm en wist dat ik het de komende kilometers goed zwaar zou krijgen. En daar had ik dus niet zo'n zin in. Maar even in de reservestand. Maar wel tevreden met wat ik gelopen had die week, kwam op 43 kilometer uit.
De dag erna, maandag was het warm en dinsdag was het echt warm, heel benauwd. Ik heb dinsdag eieren voor mijn geld gekozen en niet gelopen, ik vond het maar verstikkend die warmte. En toen was de motivatie om te gaan lopen ineens weg... foetsie!  Woensdagavond had ik lekker rondje kunnen lopen, niet gedaan, geen zin. Donderdagavond had ik met de Loopgroep kunnen lopen, niet gedaan, geen zin. Vrijdag had ik in Wirdum kunnen staan voor de Golleloop, niet gedaan, geen zin.
Zaterdagochtend lees ik de mail van Donald over ons samengestelde DREAMTEAM en begin ik met mijn verhaal...



Ik ben Froukje Bijma-Striesenou, ben 35 jaar en loop nu zo'n 11 jaar. Ik ben in 1999 begonnen met lopen bij Loopgroep Leeuwarden. Toen nog op de zogenaamde Loopschool, gegeven door Ineke ten Brink. Vanuit daar ben ik doorgestroomd naar de Loopgroep zelf. Toendertijd liepen we nog met 2 groepen.
In de jaren die volgden ben ik blijven lopen, met ups en downs. In 2001 de eerste halve marathon, 2003 heb ik een kindje gekregen, Rik, in 2006 en 2007 een heel goed seizoen gedraaid, zomer 2007 geblesseerd geraakt, 2009 de marathon van Berlijn gelopen en en 2010 heb ik nog een dochter op de wereld gezet, Annyck.
Allerlei afstanden heb ik nu gelopen, variërend van een 5km tot en met de marathon. Beide kanten van dat spectrum heeft zijn mooie kanten, ik zal het ook beide blijven doen. Alleen ben ik nu gedwongen de keuze te maken voor de afstanden tot en met 21km vanwege een baby, voetballende basisschool-zoon en voetballende man thuis. Verder dan 21km trainen is in onze huishouding momenteel niet in te passen. En wil ik niet inpassen. Daarvoor is de magische afstand van 42km niet leuk genoeg. Vandaar mijn keuze voor de 21km in Köln.
Ooit, in 2007 heb ik de halve marathon in 01:47:52 gelopen, dik onder de 01:50:00 dus. En dat is het doel wat in wil evenaren dit jaar. Onder de 01:50:00. De eerste "halven" gingen zo rond de 02:15:00 uur, daar ging steeds meer vanaf. Ik denk dat ik nu een 8 keer de halve heb gedaan, meestal loop ik rond de 01:55:00 ofzo, soms iets er onder, soms iets er boven. Uit de diverse schema's die ik (al dan niet met succes) heb gevolgd heb ik voor mezelf een programma samengesteld. Door diverse trainers laten lezen en beoordelen en "goedgekeurd". Het is meer een richtlijn voor mezelf zodat ik wat structuur heb in de te volgen trainingen en uitkom op een rustige duurloop van 2 uren. Snelheidswerk en duurtempo zal ik opdoen bij de Loopgroep in de Gevorderdengroep. Op dinsdag en donderdag bij de Loopgroep dus, zaterdag voor mezelf een duurloop en eventueel zondag een klein loopje in het pittoreske Zuiderburen.
In de trainingsweken zal ook mijn vakantie zitten, we gaan een dikke 2 weken wandelen in Zwitserland. Daar hoop ik toch ook een paar duurloopjes mee te pikken, maar ik geef meteen toe: dat zal moeilijk worden. Ten eerste om me te motiveren en ten tweede omdat het landschap niet meewerkt, we zitten op een camping op 1600mt hoogte, veel hoogteverschillen dus. Na onze vakantie is het nog precies 7 weken voor de halve marathon dus het wordt wel aanpoten om bij te blijven.
Ik heb er alle vertrouwen in dat het gaat lukken, ik train weer lekker mee bij de Gevorderden en heb nog welgeteld 13 weken om te trainen. Vandaag maar de daad bij het woord voegen en een duurloopje doen. Uurtje, uur en een kwartier? Zin in...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten